Selasa, 1 Mac 2011

Lagi Pemesongan Fakta


NONEEkoran kenyataan timbalan perdana menteri yang menyifatkannya tidak mengenang budi kerana tinggal di kuarters sekolah bersama isterinya, seorang guru, tapi bertanding sebagai calon PAS.

Kali terakhir saya menulis ialah pada 22.hb.Jan.2011  itu pun setelah terbaca tulisan sdr Azli Shukri yang mempersoalkan Cik Gu Mala yang bertanding sebagai calon Pas di Tenang,Labis, Johor.

Namun tanpa disangka hari ini terbit pula berita seperti diatas yang mempersoalkan pula Calon Pas di Merlimau, Melaka, yang tinggal di kaurters Guru kerana isteri Calon tersebut seorang Guru tinggal disitu.

Pelik tetapi benar, kenapa seorang yang bertaraf Timbalan Perdana Menteri boleh bersikap seperti kanak-kanak ?

Saya berpendapat, puncanya ialah kerana Umno di benarkan berkuasa terlalu lama sehingga terdapat sesetengah pemimpin Umno telah tidak dapat membezakan diantara hartanya iaitu Umno dengan harta awam iaitu harta Kerajaan.

Lebih teruk lagi apabila terdapat sesetengah pemimpin Umno yang telah terlalu lama memegang jawatan sebagai Ketua Bahagian atau Ketua Cawangan di kawasannya  telah menganggap segala harta milik Umno Bahagian atau Cawangan yang di pimpinnya sebagai harta peribadinya dan apabila berlaku pertandingan merebut jawatan di bahagian atau Cawangannya dan dia kalah, maka mulalah dia melarikan harta milik Bahagian/Cawangan Umno tersebut dan menyembunyikannya, alasan kononnya kerana dia yang berusaha untuk mendapatkan barangan tersebut sebelum ini, inilah rupa pemimpin yang mengaku berjuang untuk rakyat konon.

Nampaknay inilah mentaliti pemikiran yang dimiliki oleh TPM kita Muhyiddin Yasin, sehingga tanpa segan silu beliau mempersoalkan calon Pas Yuhaizad yang bertanding menentang calon Umno tetapi tinggal di kaurters Guru.

Saya sangat percaya, satu sahaja cara untuk mecegah pemikiran ini dari berkembang ialah dengan mengalahkan calon BN di dalam PRU yang ke- 13 akan datang sehingga membolehkan penubuhan Kerajaan baru Pakatan Rakyat, di ketika itu baru mereka sedar dan dapat membezakan diantara harta awam milik Kerajaan dengan harta milik parti yang mereka pimpin ........................


Tiada ulasan: