Rabu, 11 Februari 2009

ANDAINYA MAHKAMAH MEMUTUSKAN BAHAWA NIZAR MASIH SAH SEBAGAI MENTERI BESAR ......

Bagaimanakah agaknya peristiwa dua menteri besar ini akan berakhir ? sampai bilakah Datuk Sri Ir Nizar Jamaluddin boleh bertahan untuk terus berada di rumah resmi Menteri Besar Perak tersebut ?

Penulis pening memikirkan keadaan ini, semuanya terjadi gara-gara Sultan Perak lebih berminat atau lebih yakin kepada kepimpinan Barisan Nasional .

  • Polis halang Nizar ke pejabat MB

  • Menteri besar Pakatan Rakyat di Perak, yang enggan mengiktiraf kerajaan baru BN, terus bertugas seperti biasa dengan mengetuai barisan exco negeri ke pejabat rasminya.LAGI
  • Nizar menuju bangunan SUK
    Datang secara aman, pergi aman
Memanglah kalau mengikut perkiraan kita, jikalau Sultan Perak mengistiharkan saja Dewan Undangan Negeri Perak di kosongkan, sepertimana yang dicadangkan oleh Menteri Besar, tentulah, keributan seperti sekarang, tidak akan berlaku .

Cumanya munkin sekarang kita sibuk untuk menghadapi pilihanraya dewan undangan negeri Perak dan sekali gus Parlimen Bukit Gantang .

Tetapi sekarang sultan memilih untuk memihak kepada kehendak barisan nasional apa nak dikata lagi, sebagai rakyat jelata, kita kena taat sahajalah ...........................
itulah adat melayu, pantang melayu derhaka kepada rajanya, akibatnya, mereka-mereka yang berkepentingan terus mengambil kesempatan, diatas ketaatan orang melayu kepada rajanya ....

Penulis masih ingat lagi, semasa krisis meminda perlembagaan Malaysia membuang imuniti Raja-Raja dahulu, Pas diketika itu mengambil pendirian menyokong Raja-Raja Melayu menentang Datuk Sri Dr Mahathir Mohamad (sekarang Tun) samalah seperti UMNO sekarang menyokong Sultan Perak didalam krisis MB Perak sekarang .

Nampaknya didalam politik ini, pendirian sering berubah mengikut kepentingan, maka usahlah hairan jika UMNO mengambil pendirian seperti sekarang .........................

Cuma cuba kita bayangkan, kes ini sekarang didalam proses mahkamah, untuk mendapatkan perisytiharan Mahkamah Tinggi Ipoh, Khamis ini bagi menyatakan bahawa kerajaan Pakatan Rakyat adalah kerajaan yang sah.

Takdirlah tiba-tiba kes ini memihak kepada Pakatan Rakyat, dan di istiharkan bahawa Datuk Sri Nizar Jamaluddin masih sah sebagai Menteri Besar Perak, apalah agaknya yang akan terjadi ................... malunya Sultan Perak tidak terkira .

Tetapi andainya keputusan adalah sebaliknya, maka Datuk Sri Nizar Jamaluddin terpaksalah keluar dari kediaman resmi Menteri Besar dengan kenangan-kenangan silam, baik yang manis atau pun pahit .

Munkin antara kenangan manisnya ialah seperti kenyataan Presiden Majlis Peguam dibawah ...




Terasa Sebak Dada Baca Catatan ni..................


Kajian: Majoriti mahu DUN Perak dibubar


1 ulasan:

islah berkata...

Kah kah kah

Aku pun sebak juga

Kah kah kah

Sebab nizar bela orang asli

Kah kah kah

Sebab tu la bn buat jabatan hal ehwal orang asli

Kah kah kah

Pasal tak nak tolong orang asli

Kah kah kah

Sebab tu bn bina sekolah dan bagi biasiswa orang asli

Kah kah kah

Sebab tak nak tolong orang asli

Kah kah kah

Sebab tu bn wujudkan akta tanah orang asli

Kah kah kah

Sebab tak nak tolong orang asli

Kah kah kah

Biar lawan sultan

Kah kah kah

Asalkan dapat jadi tok batin orang asli

Kah kah kah