Ahad, 19 Julai 2009

Nasib kaum India di Malaysia jauh lebih baik dari ........

Harapan Hindraf terhadap Pakatan berkecai - Uthayakumar

KECEWA... Pemimpin Hindraf, P. Uthayakumar dengan berlatarbelakangkan buku beliau berjudul Malaysian Indian Political Empowerment Strategy: The Way Forward yang menggariskan perjalanan wawasan politik pihaknya selepas ia diharamkan tahun lalu dan lima pemimpin Hindraf dibebaskan baru-baru ini. Buku itu dilancarkan di Klang pagi tadi. Beliau juga mengumumkan penubuhan Parti Hak Asasi Manusia. AP

KLANG: Harapan terhadap PKR, DAP dan PAS berkecai! Ini sebahagian daripada luahan perasaan pemimpin pertubuhan Hindraf, P. Uthayakumar dalam tulisannya yang dikeluarkan dalam bentuk buku setebal 114 halaman hari ini.

Kata beliau, ketiga-tiga parti komponen Pakatan Rakyat itu kini mula mengabaikan kepentingan masyarakat India kerana dilihat sudah tiada kekuatan politik.

"Inilah hakikat politik yang kita lalui sekarang," kata beliau dalam bukunya bertajuk Malaysian Indian Political Empowerment Strategy: The Way Forward yang dilancarkan sempena pengumuman penubuhan Parti Hak Asasi Manusia.

Kandungan buku itu dihasilkan ketika beliau berada dalam tahanan bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri selama 514 hari di Kamunting, Taiping.

"Adalah jelas dan ketara bahawa apa yang PKR, DAP dan PAS mahukan daripada kita ialah hanya undi semata-mata.

"Ahli politik adalah ahli politik! Sejauh mana bezanya lima kerajaan negeri pimpinan PKR, DAP dan PAS berbanding bekas kerajaan negeri diterajui Umno ataupun kerajaan pusat Umno bagi (kepentingan) masyarakat India?" katanya.

Beliau memuatkan kekecewaan dengan prestasi Pakatan Rakyat yang didakwa tidak membantu masyarakat India dalam 10 halaman.

Katanya, selepas pilihan raya umum 2008 ketiga-tiga parti komponen Pakatan Rakyat yang sepatutnya dilihat sebagai "parti pelbagai kaum" telah mengabaikan kepentingan masyarakat India.

"Kini kita berhadapan dengan keadaan sebenar dan sudah bersedia untuk bercakap mengenai realiti politik.

"Kita perlu berhadapan dengan fakta ini. Sebagai contoh salah satu daripada 18 perkara yang dituntut ialah kesemua 523 Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil, kuil, krematorium, lokasi pengebumian dan kawasan setinggan diduduki masyarakat India diberikan tanah kerajaan dan diwartakan dengan sewajarnya," katanya sambil menambah, keadaan sebaliknya berlaku sekarang.

Tambah beliau, "nampaknya PKR, DAP dan PAS tidak berminat untuk menyelesaikan mana-mana perkara yang dituntut itu walaupun beberapa bidang terletak seratus peratus di bawah kerajaan negeri". Hindraf mengadakan perhimpunan di ibu negara dalam usaha mengetengahkan 18 tuntutan itu pada 25 November 2007 - lima bulan sebelum pilihan raya umum ke-12.

Gelombang kemarahan itu digunakan sebagai modal kempen oleh Pakatan Rakyat ketika pilihan raya umum Mac 2008 dan dilihat telah menyumbang kepada prestasi baik pembangkang yang menawan lima kerajaan negeri dan menidakkan majoriti dua pertiga BN di Parlimen.


Begitulah luahan rasa dari pemimpin Hindraf P. Uthayakumar di dalam tulisannya di sebuah buku yang di tulisnya semasa di dalam tahanan, beliau juga sudah menubuhkan sebuah parti baru untuk orang India yang dinamakan "Parti Hak Asasi Manusia".

Sebenarnya tiada kerajaan di Malaysia ini baik dari Barisan Nasional atau Pakatan rakyat, yang mampu menunaikan semua hasrat tuntutannya yang mengandungi 18 perkara itu.
Ini adalah kerana kerajaan BN atau PR adalah dianggotai oleh pelbagai kaum, adalah mustahil kerajaan yang di sokong oleh pelbagai kaum boleh memenuhi tuntutan untuk satu kaum sahaja, seperti mana hasrat P.Uthyakumar tersebut.

Oleh itu tindakan P.Uthyakumar menubuhkan parti baru untuk masyarakat India sahaja adalah di alu-alukan, kita sama-sama lihat nanti sejauh mana pencapaian parti baru tersebut, dengan kaum India yang minoriti di Malaysia ini.


Kalau kita perhatikan pencapaian masyarakat India di Malaysia sekarang ini jauh lebih baik dari
pencapaian masyarakat Melayu sendiri,

Didalam bidang perniagaan misalnya, orang India kebelakangan ini, lebih maju dari orang Melayu, didalam pendidikan begitu juga, lebih ramai pelajar keturunan kaum tersebut didalam bidang kedoktoran dan kejuruteraan.


Lagi pun keadilan perlu di tegakkan, keadilan bukan bermakna satu kaum perlu dilayan dengan memenuhi segala tuntutannya, sementara kaum lain di biarkan terpinggir.

Oleh itu kepada P. Uthyakumar, sedarlah kamu bahawa nasib kamu dan kaum kamu di Malaysia ini, jauh lebih baik dari nasib umat Islam di selatan Thailand, di selatan Filipina, di negeri Cina dan lain-lain.

Oleh itu bersyukurlah kamu.








Tiada ulasan: