Rabu, 29 Julai 2009

Si bahlol yang tidak layak jadi Menteri.

Satu perhimpunan besar-besaran bagi membantah ISA akan diadakan pada 1 hb Ogos ini yang mendapat sokongan oleh ngo dan parti-parti politik pembangkang, ianya tetap juga akan diadakan walau pun Polis memberikan amaran bahawa perhimpunan tersebut tidak boleh diadakan.

Kenapakah pihak pembangkang tetap berkeras juga mahu mengadakan perhimpunan tersebut walau pun Polis melarangnya ? jawapannya ialah kerana pihak Polis Malaysia tidak pernah membenarkan sebarang perhimpunan besar yang dianjurkan oleh pihak pembangkang diadakan, walau pun di beri jaminan bahawa perarakan yang dianjurkan adalah aman.

Oleh itu pihak pembangkang berpendapat, jika mahu menunggu permit di perolehi baru mahu mengadakan perarakan yang kadang-kadang di batalkan pula disaat-saat akhir, maka lebih baik usah dipedulikan terus tentang permit di perolehi atau tidak, lebih baik buat sahaja dan jika Polis bertindak menyuraikannya, terima sahajalah.

Kenapakah Polis Malaysia begitu cemburu dengan perarakan besar-besaran ? puncanya ialah nostalgia 13hb mei 1969, yang akibat dari perarakanlah telah menyebabkan berlaku pergaduhan kaum yang dahsyat di Kuala Lumpur kira-kira 40 tahun yang lampau.

Berkaitan tuntutan di pihak pembangkang supaya ISA di mansuhkan, saya walaupun sehingga kini masih menyokong pembangkang, tetapi meminta supaya kerajaan menghapuskan ISA saya tidak bersetuju.

Saya juga tidak bersetuju perarakan diadakan, saya lebih bersetuju di pihak pembangkang bersabar sehingga kerajaan membuat pindaan terhadap akta tersebut sebagaimana yang dijanjikan dan lihat apa yang di pinda dan apa yang di kekalkan.

Jika pindaan tersebut masih longgar dan masih memberi ruang bagi menteri berkenaan menyalahgunakan kuasanya, barulah boleh perarakan diadakan.

Saya sangat mengharapkan kerajaan meminda akta tersebut dengan mengetatkan kuasa berkaitan penggunaannya dengan tidak membenarkan Menteri berkaitan menggunakan akta tersebut sesuka hati, contohnya yang paling jelas ialah penahanan YB Teresa Kok dan rakan-rakannya tempoh hari.

Adalah sangat memalukan, kononnya di umumkan bahawa si polan di tahan dibawah ISA atas alasan, mengancam keselamatan negara, tetapi tidak sampai 24 jam kemudian di bebaskan.

Jikalau sudah di putuskan kononnya sipolan - sipolan mengancam keselamatan negara, bagaimana boleh dilepaskan dengan sebegitu segera, tahan dan siasatlah dahulu , nampak jelas bahawa Menteri berkaitan menyalahgunakan kelonggaran kuasa yang diberikan kepadanya.

Begitu juga apabila kumpulam Hindraf mengamuk dijalanraya dan mencederakan anggota Polis, tindakkan diambil tetapi ditarik balik beberapa jam kemudian, dan penahanan terhadap pemimpin utamanya tidak pula melalui proses siasatan dilokap-lokap Polis sebaliknya dihantar terus keKemunting.

Ini semua contoh-contoh bahawa Menteri Dalam Negeri telah menggunakan kuasanya secara suka-suka " tahan dan lepas " serta tidak berasaskan kepentingan negara, tetapi lebih kepada kepentingan politik parti yang sedang memerintah.

Oleh itu kerajaan wajib meminda akta ISA dari di gunakan sewenang-wenangnya oleh Menteri Keselamatan Dalam Negeri, kebenaran penahanan hanya di bolehkan kepada kes yang benar-benar mengancam keselamatan negara, bukan mengancam parti yang sedang memerintah sebagaimana yang berlaku sekarang ini.

Atau lebih dahsyat, jika penahanan dilakukan terhadap anggota parti lawan dengan matlamat untuk mengkucarkacirkan parti lawan, ini memang sah penyalahgunaan kuasa yang diberikan, tetapi didalam politik semua ini boleh berlaku.

Parti yang sedang memerintah memang dibolehkan digangu-gugat, malah dikucarkacirkan sekali pun oleh lawannya, tetapi negara adalah dilarang sama sekali untuk digangu gugat, disabotaj dan sebagainya.

Kerana itu, jika ada anasir yang cuba menggangu gugat keselamatan negara, mengancam keselamatan negara, sangat wajar orang tersebut ditahan dibawah ISA, itu pun didalam kes yang sukar untuk mendapatkan bukti, tetapi jika cukup bukti akta lain boleh digunakan.

Sebagai contoh didalam kes kumpulan Al Ma'unah, dimana kumpulan tersebut telah merampas sejumlah senjata api dan bertindak menentang kerajaan dengan senjata tersebut, maka memang bolehlah akta tersebut digunakan.

Oleh itu Menteri Dalam Negeri mestilah tahu membezakan diantara mengancam keselamatan negara dengan mengancam keselamatan parti yang sedang memerintah, Menteri yang tidak tahu membezakan diantara dua perkara tersebut, sebenarnya adalah si bahlol yang memang tidak layak untuk jadi Menteri.







Tiada ulasan: