Rabu, 4 November 2009

Pengarah Jais nak tunjuk kuasa

SHAH ALAM 3 Nov. – Penahanan bekas Mufti Perlis, Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin oleh Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) kelmarin bukan dibuat secara semberono atau mengikut telunjuk mana-mana pihak.

Sebaliknya Pengarah JAIS, Mohamed Khusrin Munawi menegaskan, tindakan itu diambil selepas Mohd. Asri berulang kali melanggar peraturan berkaitan aktiviti memberi ceramah agama di negeri ini.

Menurutnya, Mohd. Asri tahu tentang peraturan tersebut tetapi terus melakukan kesalahan itu.

“JAIS pernah menghantar pekeliling kepada semua mufti negeri termasuk Mohd. Asri yang memberitahu tentang keperluan mendapat kebenaran dan pentauliahan jabatan itu untuk membolehkan mereka menyampaikan kuliah di Selangor,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Menurutnya, Mohd. Asri kerap kali memberi kuliah agama tanpa tauliah termasuk di Hulu Klang yang dibuat hampir setiap bulan begitu juga di Masjid Seksyen 14, Petaling Jaya.

“Ini bermakna beliau tidak menghormati peraturan yang telah ditetapkan di negeri ini,” ujarnya.

Katanya, penahanan terhadap Mohd. Asri pada malam itu dibuat selepas mesyuarat JAIS dengan Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) dilakukan.

Dalam pada itu, Mohamed Khusrin memberitahu, keputusan sama ada bekas Mufti Perlis tersebut bakal didakwa atau sebaliknya hanya akan diputuskan oleh Bahagian Pendakwaan JAIS sebelum penghujung bulan ini.

Katanya, pada masa ini pihaknya sedang menyiapkan kertas siasatan kes Mohd. Asri yang ditahan mengikut Seksyen 119 Enakmen Pentadbiran Islam Selangor.

“Sebaik sahaja kertas siasatan kes Mohd. Asri siap, kita akan serahkan kepada Bahagian Pendakwaan. Selepas itu terpulang kepada mereka untuk membuat keputusan,” jelasnya.

Mohd. Asri ditahan oleh pasukan penguat kuasa JAIS malam semalam kerana menyampaikan kuliah agama tanpa tauliah di sebuah banglo di Taman Sri Ukay, Hulu Klang.

Turut hadir pada majlis kuliah itu ialah Ahli Parlimen Ampang, Zuraidah Kamaruddin dan Ahli Dewan Undangan Negeri Hulu Klang, Saari Sungib.

Ditanya mengapa Mohd. Asri tidak didakwa semalam, Mohamed Khusrin berkata, bekas mufti itu ditahan bukan untuk didakwa tetapi bagi membolehkan siasatan lanjut dijalankan terhadapnya kerana menyampaikan kuliah tanpa tauliah.

“Macam polis menangkap penjenayah, kena dapat perintah reman dulu dan bila sudah siap kertas siasatan baru pendakwaan dibuat.

“Cuma bezanya kita tidak dapatkan waran tahanan terhadap Mohd. Asri kerana kita telah bebaskan dia dengan bon jaminan JAIS,” jelasnya.

Lain-lain berita ..............

Ditahan ketika lakukan kesalahan
Penahanan Mohd. Asri disokong
Dr. Mohd. Asri akan ambil tindakan undang-undang
JAIS perlu segera dakwa Mohd. Asri
Tauliah: JAIS akan temu duga dahulu


Komen saya :

Dah jelas bahawa Jais dibawah pengarahnya Mohamed Khusrin Munawi, sengaja menahan Dr Mohd Asri tanpa alasan kukuh, kalau setakat alasan mengajar tanpa tauliah, ai.... budak tadika pun tak boleh terima.

Tauliah mengajar ni hanyalah masaalah teknikal sahaja, ianya berguna apabila Jais atau Mais mahu mempastikan orang yang tidak layak dan tidak mempunyai ilmu agama tetapi mahu juga mengajar agama.

Oleh itu disyaratkan supaya sesiapa sahaja yang mahu mengajar agama, bercakap berkaitan agama mesti ada tauliah, nak dapat tauliah mesti memohon dan ditemuduga dahulu oleh pegawai Jais atau Mais, setelah lulus baru diberi tauliah.

Syarat ini telah diwartakan dan dijadikan undang-undang, memanglah boleh jika nak dakwa Dr Asri berkaitan kes ini, tetapi seperti mana-mana penguatkuasaan undang-undang, kadang-kadang ada kes yang perlu kepada budi bicara.

Tetapi didalam kes Dr Asri ini, pengarah Jais tersebut tak kan tak boleh menggunakan budi bicaranya, dia tahu Dr Asri tu bekas Mufti, tak kan bekas Mufti tak layak beri ceramah agama,

mengarut....mengarut.....

Yang tentunya pengarah Jais Mohamed Khusrin Munawi ni, ada sesuatu dendam kepada Dr Asri, maka digunakanlah akta mengajar tanpa tauliah ni untuk menahan dan memberi malu kepada Dr Asri.

Antara dendamnya kepada Dr Asri, ialah berkaitan dengan tuduhan kononnya Dr Asri menyebarkan fahaman wahabi, sedangkan Dr Asri menafikannya, munkin yang sebetulnya Dr Asri hanya memilih perkara-perkara tertentu di dalam fahaman wahabi tersebut yang difikirkan sesuai untuk di ikuti oleh umat Islam di Malaysia, bukan keseluruhan fahaman tersebut.

Lagi pun bukannya salah dari segi agama, umat Islam mengikuti amalan wahabi, kerana semasa di Mekah, mereka juga mengikuti amalan tersebut.

Oleh itu tindakkan Jais menahan Dr Asri hanyalah satu tindakkan yang mahu membalas dendam dan tunjuk kuasa sahaja ....................................



Tiada ulasan: