Selasa, 23 Disember 2008

SUATU PENGAJARAN BUAT UTUSAN MALAYSIA

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini mengarahkan Utusan Melayu Bhd dan bekas ketua pengarangnya membayar RM120,000 kepada ahli parlimen Pokok Sena, Mahfuz Omar dalam kes saman fitnah yang difailkan oleh pemimpin PAS tersebut.

mahfuz omarPesuruhjaya Kehakiman Mohd Yazid Mustafa dalam penghakimannya memutuskan perkataan yang diterbitkan dalam akhbar Utusan Malaysia bertajuk "Demonstrasi-Mahfuz isytihar bersama Keadilan" pada 4 Mac, 2001, adalah fitnah dengan niat untuk mencemarkan reputasi Mahfuz.

Demikianlah antara kandungan berita yang diterbitkan oleh Malaysia
kini harini dengan tajuk Mahfuz menang RM120,000 saman Utusan
disamping itu, masih ada satu lagi saman yang menanti juga terhadap Utusan Malaysia, tetapi kali ini Utusan tidak kesaorangan tetapi ada teman iaitu bekas menteri besar Selangor Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo .

Ahli parlimen DAP Teresa Kok yang memfailkan saman fitnah tersebut dengan kos
Khir Toyo, Utusan disaman RM30 juta

teresa kok khir toyo utusan malaysia lawsuit 231208 03Dalam tuntutannya, ahli parlimen Seputeh (foto) mendakwa Dr Mohamad Khir memetik coretan blog 'Pembela Melayu' dan membuat tuduhan salah terhadap plaintif pada 26 Jun lalu.

Plaintif menamakan ketua pembangkang di Dewan Undang Negeri Selangor itu sebagai defendan pertama, sementara penerbit harian itu Utusan Melayu Bhd sebagai defendan kedua.

Akhbar berpengaruh itu didakwa menerbitkan kata-kata defendan pertama berhubung perkara tersebut bertajuk 'Ada usaha larang azan di masjid Selangor' pada 8 Sept lalu.

Teresa berkata tuduhan dua defendan itu tidak berasas, berniat jahat dan membawa maksud beliau bersifat perkauman, seorang ahli politik yang anti-Islam dan tidak bertolak ansur.

Plaintif juga mendakwa tuduhan kedua-dua defendan telah menyebabkan beliau ditangkap dan ditahan bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) pada 12 Sept lepas.

Berdasarkan apa yang berlaku ini, adalah diharapkan ianya menjadi suatu pengajaran berguna dimasa depan kepada Utusan Malaysia .

Saya tidak dapat membayangkan apakah BISIK-BISIK AWANG SELAMAT akan membuat komennya terhadap berita ini, tetapi yang pasti, sehingga coretan ini saya tulis, belum keluar
lagi beritanya didalam berita terkininya, munkin Awang Selamat malu untuk mengulas terhadap
berita ini, maklumlah biasanya ulasannya terhadap apa-apa yang berlaku kepada pembangkang adalah pedas-pedas .

Walau macam mana pun kita masih menunggu ulasan dari Awang Selamat .................


Sekian sahaja ...........................



Tiada ulasan: