Jumaat, 25 September 2009


Bekas Menteri Besar Pahang meninggal dunia

KUALA LUMPUR 24 Sept. - Bekas Menteri Besar Pahang yang juga Yang Dipertua Angkasa, Datuk Abdul Rahim Bakar meninggal dunia di kediamannya, Jalan U-Thant di sini, pada pukul 7.45 malam ini dipercayai akibat sakit jantung. - Utusan

Bahawa sesungguhnya Allahyarham Datuk Abdul Rahim Bakar adalah idola saya semasa dulu sehinggalah sekarang, beliau sangat berjasa besar kepada negeri Pahang diatas keberaniannya untuk berkata tidak kepada kehendak baginda Sultan Pahang.

Beliau sangat terkenal di seluruh negeri Pahang pada waktu itu iaitu disekitar tahun 1979, dikhabarkan bahawa beliau berkrisis dengan Sultan Pahang berkaitan kawasan balak, dimana beliau dikatakan enggan menandatangani dokumen bagi meluluskan beberapa kawasan balak untuk Sultan, akibatnya beliau berdepan dengan kemurkaan Sultan.

Beberapa bahagian Umno diseluruh negeri Pahang pada masa itu menyokong beliau didalam krisis tersebut, namun apalah sangat dengan sokongan dari golongan bawahan ini, akhirnya beliau terpaksa akur dengan kehendak Presiden parti yang tidak selesa diatas wujudnya perselisihan secara terbuka di antara Menteri Besar dengan pihak Istana.

Lantas keputusan dibuat dengan meminta beliau berundur secara sukarela dari kerusi Menteri Besar Pahang, walaupun Allahyarham hanya sempat menjawat jawatan tersebut selama 3 tahun sahaja, tempat beliau itu telah digantikan oleh Datuk Abdul Rashid Abd.Rahman sebagai Menteri besar yang baru.

Begitulah nasib seorang yang berjiwa rakyat, Allahyarham mampu bertahan sebagai Menteri Besar hanya selama 3 tahun sahaja.

Andaikata Allahyarham mengambil sikap seperti yang lazim dimiliki sifatnya oleh Menteri-Menteri Besar yang lain, munkin beliau boleh menjadi Menteri besar dengan lebih lama sepertimana yang dinikmati oleh Khalil Yaakop dan Adnan Yaakop.

Tetapi jiwa Allahyarham tidak boleh menerima apa yang tidak enak berlaku didepan matanya, oleh itu dengan tidak mengambil kira apa yang akan terjadi terhadap dirinya, beliau sanggup menghadapinya.

Antara peristiwa besar yang dilaksanakan olehnya dan menjadi sebutan oleh seluruh rakyat Negeri Pahang ialah, semasa menjadi Menteri Besar itu beliau dengan beraninya merampas kawasan perkebunan sawit haram di Triang, Pahang, yang beribu-ribu ekar luasnya dan diusahakan oleh taukeh-taukeh Cina dari Singapura.

Tidak ramai pemimpin yang sanggup bertindak sepertinya, ini adalah kerana taukeh Cina tersebut mempunyai pengaruh yang sangat besar didalam kepimpinan Negeri Pahang.

Diatas keberaniannya itulah maka dapat diwujudkan rangkaian felda Triang, Mayam, Purun , Rentam dan lain-lain, adalah diyakini jika Allahyarham tidak berani bertindak merampas tanah-tanah haram tersebut pada masa itu, munkin tanah-tanah tersebut masih menjadi milik taukeh-taukeh Cina itu sampai kehari ini dan munkin sudah dihalalkan.

Oleh itu sebagai mengenang jasanya yang sangat besar kepada rakyat jelata, marilah kita sama-sama menyedekahkan bacaan Al-Fatehah kepadanya .................Al-Fatehah.

Semoga Allah mencucuri rahmat keatas roh AllahYarham.








1 ulasan:

kelambuharimau berkata...

takziah amin..pemergianmu diratapi dan dikenang oleh anak2 pahang