Ahad, 27 September 2009

Ternyata Ibrahim Ali lebih bijak

Setelah membaca kenyataan dari Tok Guru yang juga Menteri Besar Kelantan yang disiarkan oleh akhbar-akhbar, dimana beliau dikatakan mendesak Ibrahim Ali meletakan jawatannya , saya merasakan tindakkan beliau tersebut, ibarat " anjing menyalak bukit " tiada kesan langsung.

Saya merasakan adalah lebih baik bagi Nik Aziz mendiamkan diri sahaja dari membuat kenyataan yang akan membuat orang akan lebih mempertikaikan tindakkan beliau sendiri.

Bukankah Nik Aziz sendiri yang membuat keputusan memilih Ibrahim Ali dahulu kerana yakin Ibrahim Ali sudah pulih dari ketagihannya kepada Umno ?

Tidakkah Nik Aziz sendiri yang begitu yakin dengan lakonan Ibrahim Ali dan percaya 100% bahawa pada ketika itu Ibrahim Ali tidak lagi berlakon dan kemudiannya ternyata Ibrahim Ali lebih bijak dari semua orang-orang yang ada didalam PAS.

Kalau inilah sikap pemimpin PAS, yang dengan sedikit gerak badan, lengang lenggok , serta memek muka, sudah terpedaya serta percaya bahawa seseorang itu sudah insaf serta bertaubat, maka apakah akan jadinya jika ditakdirkan Allah pemimpin seperti ini berjaya menjadi Perdana Menteri Malaysia.

Mudah benarlah bagi musuh menceroboh negara, dengan berpura-pura menangis, berpura-pura sudah insaf, berpura-pura ingin berbaik-baik, mereka dengan mudah berjaya mencapai hasrat yang diinginkan.

Tetapi sesungguhnya pemimpin yang berpolitik menerusi Agama sangat beruntung, keberuntungan mereka adalah kerana, walaupun sudah melakukan kesalahan tetapi dengan memetik beberapa potong ayat Al-Qur'an dan Hadis, maka para penyokong akan mudah menerima penjelasan kenapa kesilapan itu perlu dimaafkan.

Kalaulah kesilapan itu dilakukan oleh politikus biasa, kemunkinan besar tokoh tersebut terpaksa melepaskan jawatannya, sementelahan pula tokoh tersebut sudah lanjut usia serta sering diserang berbagai penyakit.

Oleh itu beruntunglah mereka yang berpolitik menerusi saluran Agama dan munkin pemimpin Umno perlu belajar dari Pas tentang bagaimana mahu memetik ayat-ayat Al-Qur'an dan Hadis yang bersesuaian dengan kehendak masing-masing.





2 ulasan:

.@blogger.com berkata...

Salam sahabat,
Saya sgt fhm tulisan sdr ini, bagaimanapun kita nmpknya melintasi sempadan masing2 - orang lain tk mampu perbaiki kita selain kita sendiri, justru perbetlkan dari dalam bukan menyalak dari luar ~ bRAVEhEART

pensel2B berkata...

salam... untuk saudara