Selasa, 22 Disember 2009

Cabaran baru dari Che Det




Berikut adalah petikan terbaru tulisan Che Det di blognya.................



1. Saya mengalu-alukan cadangan Lim Kit Siang supaya Najib membentuk satu Suruhanjaya DiRaja untuk menyiasat samada saya telah menghanguskan (melesapkan) RM100 billion melalui projek-projek hebat dan rasuah sepanjang 22 tahun pemerintahan saya.


2. Suruhanjaya tersebut hendaklah terdiri daripada penama bukan sahaja daripada pihak kerajaan, tetapi turut dianggotai oleh mereka yang bersih termasuklah orang asing dan anggota Transparency International.

3. Suruhanjaya tersebut harus tidak hanya membataskan (siasatnnya) kepada hanya satu Perdana Menteri sahaja tetapi juga keatas rejim Tun Abdullah Badawi.

4. Ianya harus melibatkan bagaimana wang Petronas RM270 billion yang dibayar sewaktu pentadbiran 5 tahun Abdullah itu dibelanjakan; apakah projek-projek yang dibiayai melalui dana sebesar itu dan kos kesemua projek tersebut.

5. Ianya harus melibatkan berapa jumlah wang yang lebur lantaran pembatalan (projek) Jambatan Bengkok dan landasan keretapi Johore Baru - Padang Besar.

6. Berapakah kos over-run (harga tinggi diluar jangkaan) bagi pembinaan projek Hydroelektrik Bakun.

7. Pembiayaan Jambatan Kedua P.Pinang dan prosidur pemberian kontrak tersebut.

8. Saya juga bersetuju dengan Lim Kit Siang bahawa siasatan tersebut sebagai gambaran penglibatan Najib untuk “membenteras rasuah’.

9. Bagi tujuan suruhajaya tersebut berjaya, kerajaan mestilah memberikan mandat penuh kepada suruhanjaya tersebut keatas semua dokumen dan akaun kerajaan sepanjang tempoh 1981-2009. Tiada apa-apa yang harus dirahsiakan.

10. Barry Wain mesti menyediakan dokumen, bukti tentang jumlah (wang) yang beliau dakwa telah saya lesapkan.

11. saya akan memberikan kerjasama penuh kepada suruhanjaya tersebut.

12. Bergantung keatas keputusan suruhanjaya tersebut, Saya menangguhkan hak untuk menyamman Barry Wain, Lim Kit Siang dan Malaysiakini.com kerana menyibarkan fitnah bagi tuntutan sejumlah (wang) yang akan dinyatakan kelak.

13. Jika kerajaan menahan (penjualan) buku : "Malaysian Maverick : Mahathir Mohamad in Turbulent Times", saya minta supaya buku tersebut dibebaskan sekarang juga . Saya tidak memerlukan perlindungan kerajaan.

sumber : [klik sini]











Tiada ulasan: