Khamis, 3 Disember 2009

Usaha menutup pekong

Setelah membaca tulisan terbaru Che Det di blognya, dan setelah di teliti dengan apa yang berlaku sejak beberapa bulan terakhir ini, didapati sangat jelas bahawa Barisan Nasional sudah sangat terdesak didalam usahanya untuk menutup segala keributan didalam gabungan parti pemerintah tersebut serta masaalah dalaman yang semakin menghantui didalam perebutan jawatan didalam parti masing-masing.

Oleh kerana mahu digambarkan kepada rakyat bahawa kononnya keributan berlaku bukan sahaja didalam gabungan parti pemerintah tetapi berlaku juga didalam gabungan pembangkang, maka di wujudkan tunjuk perasaan yang silih berganti di negeri yang di perintah oleh Pakatan Rakyat.

Memang jelas tunjuk perasaan tersebut dianjurkan oleh BN, usahlah di percayai jika mereka menafikan dengan alasan berselindung disebalik nama NGO-NGO tertentu, kerana beberapa perkara yang terjadi menjadi bukti tentang penglibatan mereka.

Antaranya, sering kita dapati tunjuk perasaan tersebut di iringi oleh Polis, seolah-olah mendapat permit, tetapi setelah berlaku kekecohan, Polis memberitahu pula perhimpunan tersebut tidak mendapat permit.

Polis juga didapati begitu berlembut apabila berhadapan dengan tunjuk perasaan terhadap Kerajaan Pakatan Rakyat, tetapi apabila berhadapan dengan tunjuk perasaan yang ditujukan kepada Kerajaan Barisan Nasional, maka tindakkan yang begitu keras diambil, sedangkan para penunjuk perasaan pro Pakatan Rakyat hanya berhimpun secara aman.

Namun usaha yang berterusan itu seolah-olah menampakkan hasilnya apabila didapati akhirnya Pemuda PAS, PKR telah tidak sehaluan didalam menghadapi kemelut tersebut, ini adalah perkara yang sememangnya di tunggu-tunggu oleh musuh politik mereka.

Barisan Nasional telah sedaya upaya mahu menggambarkan dan memberitahu rakyat bahawa kononnya Pakatan Rakyat tidak layak menjadi pemerintah, tidak berpengalaman, tidak sekata dan berbagai-bagai lagi tidak.

Walau bagaimana pun jika kita teliti lapuran dari Ketua Audit Negara, didapati bahawa dengan jelas, Ketua Audit Negara telah memuji diatas usaha yang dilakukan oleh Kerajaan Negeri yang di perintah oleh Pakatan Rakyat didalam usaha mengawal perbelanjaan Negeri dengan berhemah dan bertanggung jawab.

Didalam keadaan yang sedemikian rupa, maka rakyat perlu bijak didalam menilai apa yang sebenarnya berlaku disekeliling mereka dan tidak menerima bulat-bulat apa yang dilapurkan oleh media perdana yang sememangnya di kuasai oleh parti yang sedang memerintah.

Didalam dunia IT yang sedang berkembang, didapati muncul dengan banyaknya laman-laman blog yang membuat lapuran mengikut cata rasa pemilik blog tersebut dengan membuat ulasan dengan berbagai-bagai ragam, sama ada penulis yang mendapat upah atau menulis secara sukarela.

Jadi usahlah terkejut jika menjumpai blog yang memuatkan cacian dan maki hamun terhadap pemimpin tertentu sehingga keperingkat tidak munasabah dan masuk akal, ini semua berlaku kerana penulisnya terlalu mengikut perasaan atau lebih teruk munkin tidak ada modal.






Snoopy_owlwot's Avatar


Tiada ulasan: