Khamis, 2 April 2015

DI ANTARA DUA PERSIMPANGAN


Berdasarkan apa yang berlaku kini di dalam arena politik Malaysia di antara parti pemerintah dan pembangkang boleh di kira seri, sama-sama mempunyai masaalah, 

BN mempunyai masaalah apabila Dr.Mahathir meneruskan tembakannya hari ini kearah Najib melalui tulisan di blognya, dengan mempersoalkan hukuman yang bakal di hadapi oleh Sirul dan rakannya yang di hukum gantung kerana membunuh Altantuya sedangkan mereka berdua cuma melaksanakan arahan sahaja.

Bagi Dr.Mahathir adalah tidak adil bagi Sirul dan rakannya di hukum gantung sedangkan orang yang memberi arahan tidak di kenal pasti seterusnya menerima hukuman yang setimpal.

Dr.Mahathir juga menyerang Najib berkaitan isu 1MDB dan beberapa isu lain lagi, beliau membuat kesimpulan mudah dengan mendakwa bahawa BN akan kalah di PRU 14 nanti, jika Najib tidak di tukar segera.

Di pihak pembangkang pula, gabungan Pakatan Rakyat menghadapi masaalah juga bila mana Pas di bawah pengaruh Hj.Hadi dan Majlis syura ulamak membuat daya usaha berani mati dengan membawa Draff hudud ke dewan undangan negeri Kelantan sehingga di luluskan tetapi mendapat bantahan dari rakan sekutunya iaitu DAP dan PKR.

Pas juga sedang di uji akan tahap pematuhan demokrasinya di mana Pas akan menghadapi pemilihan kepimpinan baru untuk tahun 2015/2017 di mana akan berlaku pertembungan hebat di antara kumpulan yang menamakan diri mereka sebagai geng pro ulamak dengan kumpulan yang di panggil geng professional.

Pertembungan di antara dua kumpulan ini bukan calang-calang pertandingan tetapi bolehlah di panggil sebagai perlawanan kalah mati di mana di jangkakan pihak yang kalah akan di usir atau keluar dengan sendiri membentuk parti lain.

Pertelingkahan di antara dua kelumpok ini adalah berasaskan perbezaan pendapat di mana kelumpok professional tidak bersetuju draff hudud di bawa ke DUN dan seterusnya ke Parlimen buat masa ini, setelah menyedari keupayaan Pas yang lemah berdasarkan kerusi Pas di Parlimen cuma ada 21 sahaja, sedangkan untuk mendapat laluan memerlukan sekurang-kurangnya 2/3 majoriti.

Manakala di pihak kumpulan pro ulamak pula begitu teruja untuk melakukannya setelah dijanjikan sokongan oleh umno, Oleh kerana yang menguasai negeri Kelantan adalah dari kelumpok pro ulamak, mereka berdegil membawa juga draff hudud itu ke DUN dan berjaya di luluskan.

Namun kelulusan di DUN Kelantan tersebut bukanlah kelulusan yang boleh di banggakan kerana terpaksa pula menempuhi tapisan kedua di Parlimen pula di mana jika gagal bermaksud, kelulusan di DUN Kelantan tersebut adalah sia-sia.

Masaalah yang di hadapi ialah, di mana gabungan Pakatan Rakyat, iaitu DAP dan PKR menentang keras usaha geng pro ulamak tersebut dengan sebab -sebab mereka yang tersendiri, sehingga sanggup berpisah terus dengan Pas dari kelumpok pro ulamak ini tetapi boleh meneruskan kerjasama dengan kumpulan yang di panggil professional tadi.

Disinilah permasaalahan berlaku di mana apabila berlaku perpecahan di dalam Pakatan Rakyat, maka usaha untuk menumbangkan parti gergasi seperti BN itu yang sebelum ini pun tidak pernah berjaya, jika berpecah lagilah tidak berjayanya.

Bagi ahli Pas yang pro ulamak pula mereka berpandangan, usaha untuk menumbangkan BN adalah di tempat kedua, (kerana mereka meletakkan hukum hudud di tempat pertama perjuangan mereka, sehingga menganggap hudud itu nyawa bagi Pas) dan merasakan PR bukanlah sandaran yang baik untuk merealisasikan hasrat mereka, kerana pemimpin utama PR beberapa kali menegaskan bahawa hukum hudud bukan persepakatan PR dan tiada didalam perancangan masa depan PR.

Manakala di pihak umbo/bn pula di peringkat pemimpin pertengahan ada berbisik kepada pemimpin pro ulamak ini bahawa mereka juga berminat kepada hudud dan berjanji akan cuba melobi pemimpin atasan umno agar menyokong RUU hudud Pas ini jika di bawa ke Parlimen.

Oleh kerana pemimpin Pas pro ulamak ini terlalu kemarok kepada hudud, mereka pun percaya kepada janji ustaz umno yang jaga bahagian ugama ini tanpa memikirkan kesan jika janji itu kosong sahaja dan RUU hudud itu gagal sedangkan kesannya kepada hubungan dengan rakan-rakan Pakatan Rakyat telah hancur.

Masaalah utama jika kita berbincang dengan puak-puak pro ulamak ini ialah mereka menggunakan konsep " tawakkal " secara berlebihan tanpa mengira kesan-kesan lain.

Mereka akan kata, kita telah berusaha, jika gagal maka lepaslah tugas kita dengan Allah...... adooiii .... kata-kata mereka itu memang betul tetapi kesannya akan berlainan..... tak kan lah jika kita gagal menukar pemerintah kerana silap percaturan kita, kita nak salahkan Allah juga.....

Perbezaan pandangan didalam menjayakan hasrat mahu menukar pemerintahan ini nampaknya sudah sampai kepenghujungnya apabila muktamar pas pada June nanti akan menjawab segala-galanya.

Jika geng pro ulamak berjaya membolot kesemua atau separuh jawatan-jawatan penting di dalam Pas, sudah tentu kumpulan professional akan menyepikan diri dan munkin menubuhkan parti baru.

Namun sebetulnya bagi saya, menubuhkan parti baru bukanlah jawapan sebenar bagi menumbangkan BN tetapi akan membuatkan BN semakin kuat, tambahan pula jika umno yang di pelupori oleh Dr.Mahathir berjaya di dalam usaha mereka menukar kepimpinan Najib kepada tokoh lain.

Apabila di tubuh parti baru dari kalangan serpihan Pas dan membentuk kerjasama dengan DAP dan PKR, manakala Pas yang sedia ada, katalah bersendirian, maka Pas yang pro ulamak tadi akan meletakkan calon di semua kawasan dan ini akan mewujudkan pertandingan 3 penjuru.

Didalam keadaan orang Pas yang berpecah dua, satu bersama geng pro ulamak dan meletakkan calon atas nama pas, manakalan satu lagi dari geng professional bersama PR, manakala satu lagi ialah BN. Didalam keadaan ini menjadikan sokongan kepada BN solid dan BN akan menang besar.

Cumanya yang agak bagus, jika Pas yang pro ulamak bergabung dengan Umno dan menyertai Barisan Nasional, manakala Pas dari geng professional melalui parti barunya bersama Pakatan Rakyat, 

Ini baru betul-betul " buku bertemu ruas ". Diketika itu nanti akan berlaku pertandingan dua penjuru di semua kawasan di mana satu dari BN dan satu lagi dari PR.

Penyokong Pas asal akan berpecah, sebahagian kecil akan menyokong geng pro ulamak yang kahwin dengan BN dan sebahagian besar akan menyokong geng pro professional melalui parti baru bersama PR, ini akan menyebabkan BN akan kalah teruk.

Oleh itu berdasarkan senario ini saya percaya pakar strategi Umno tidak akan bersetuju Pas di terima masuk di dalam BN kerana jika ini terjadi sudah pasti akan menguntungkan PR.

Cara yang akan di buat oleh pemimpin Umno ialah setelah selesai muktamar Pas nanti dan jika berlaku perpecahan, mereka akan biarkan Pas geng pro ulamak itu bersama Pas induk terkontang kanting bersendirian, walau pun jika di takdirkan geng itu menjadi hidung tak mancung pipi tersorong-sorong mengurat Umno mahu menyertai BN, pasti tidak akan di layannya.

Lagi pun memang sekarang pun sudah terdengar ada pemimpin Pas yang pro ulamak bercakap besar mendakwa Pas boleh hidup jika bersendirian.

Kita boleh kata kepadanya, memang lah boleh hidup.... Bak kata pepatah, ulat dalam batu pun boleh hidup, inikan pula kita manusia.....

Tapi jenis " HIDUP SEGAN MATI TAK MAHU " mahu kah begitu ? jika mahu silakan......







Tiada ulasan: