Selasa, 22 September 2009

Ditelan mati emak, diluah mati bapa

Tiada siapa yang boleh menafikan bahawa Pilihanraya Kecil di Bagan Pinang yang bakal di adakan pada 11 Oktober dan penamaan calon pada 3 Oktober ini sangat sulit untuk kepimpinan Barisan Nasional menamakan calonnya.

Pengalaman di PRK Permatang Pasir yang lalu menambahkan kegerunan didalam membuat keputusan, apabila silap menamakan calonnya, kesan segera yang diperolehi ialah kekalahan, sedangkan BN sudah tidak mampu lagi untuk menerima kekalahan demi kekalahan.

Kalau diikutkan kemahuan Umno setempat, mereka memang mahukan Isa Samad menjadi calon, masaalahnya kini semakin banyak suara-suara yang memberikan amaran supaya Jangan calonkan Isa Samad,

Didalam keadaan yang sedemikian rupa apabila dicalonkan juga Isa Samad dan kemudian menerima kekalahan, maka pihak yang memberikan amaran akan segera menempelak kononnya inilah akibatnya kerana tidak mahu mendengar nasihat.

Tetapi jika dicalonkan orang lain selain dari Isa Samad, maka dikhuatiri akan di boikot pula oleh jentera Umno sendiri, jika ini berlaku kesannya juga ialah kemunkinan BN akan menerima kekalahan.

Sungguh rumit bagi Umno untuk menyelesaikan masaalah ini, ibarat ditelan mati emak , diluah mati bapa.

Masaalah ini semuanya berpunca dari hasrat untuk membersihkan parti dari gejala politik wang atau rasuah politik semasa menjelang perhimpunan agong Umno yang lalu.

Keadaan menjadi semakin rumit apabila hasrat tersebut tidak kesampaian kerana Lembaga Disiplin dikatakan kononnya bertindak memilih " bulu. "

Walaupun tuduhan tersebut dinafikan oleh Presiden Parti, tetapi masih ramai pihak tetap tidak mahu mempercayainya.

Sungguh pun penjelasan sudah diberikan bahawa, lain-lain calon yang tidak dikenakan tindakan adalah kerana tidak ada saksi yang mahu tampil kehadapan, sedangkan pihak yang dikenakan tindakan adalah kerana sudah ada saksi yang sudi memberikan keterangan.

Oleh itu Umno kini berdepan dengan masaalah, dikenakan tindakkan kepada tokoh-tokoh tertentu yang mengamalkan rasuah politik, nama Umno akan terjejas teruk dengan anggapan kononnya Umno dipenuhi dengan rasuah.

Tidak dikenakan tindakkan pula, akan dituduh kononnya Umno tidak berusaha membenteras rasuah.

Sekali lagi Umno berdepan dengan situasi di telan mati emak, di luah mati bapa.

Dipihak pembangkang pula, memang diakui buat masa ini mereka berada didalam keadaan yang sangat selesa, keselesaan mereka bukanlah kerana parti mereka tiada masaalah, cuma mereka masih kurang masaalah, antara sebabnya ialah kerana mereka masih belum memerintah di peringkat persekutuan, oleh itu masaalah-masaalah seperti ini, mereka belum menghadapinya.

Namun adalah dipercayai apabila mereka berjaya mengambil aleh pemerintahan di peringkat persekutuan nanti, pembangkang juga tidak terlepas dari menghadapi pelbagai kerenah ahli-ahlinya.

Oleh itu untuk sementara waktu ini, pertarungan di Bagan Pinang nanti sangat menarik untuk diperhatikan, malah tidak mustahil kalau dikatakan bahawa PRK Bagan Pinang adalah kemuncak segala PRK setakat ini.

Cumanya ada pihak yang meramalkan bahawa BN akan memperolehi kelebihan dari wujudnya undi pos yang berjumlah hampir 5,000 undi itu, jika tiadalah undi pos tersebut , keputusan PRK Bagan Pinang sangat mudah untuk diramalkan.

Sementara waktu yang ditunggu-tunggu itu sampai, persoalan tentang siapakah yang akan berjaya menyumbat gol terlebih dahulu nanti tetap mencuri perhatian, apa yang boleh dilakukan kini hanyalah tunggu dan lihat.....................................







2 ulasan:

Alias Mohd Yusof berkata...

UMNO tidak sukar untuk menang di Bagan Pinang asalkan calonnya bersih dari kesalahan dan tidak ada kontraversi.

kelambuharimau berkata...

yang sebenar ceritanya..pakatan jahanam takut sangat dia ni jadi calon sebab tu..kelurkan bermacam2 konspirasi...insyallah..BNumno akan menang kali ni..sebab pakatan jahanam ni tak patut diberi muka dah..bapak penipu!