Selasa, 21 Julai 2009

Raja di Rimba

Saya sangat mengharapkan setelah Datuk Sri Najib menjadi Perdana Menteri, kisah-kisah Hakim membuat keputusan tidak mengikut garis perundangan yang betul, Peguam Negara membuat pendakwaan terpilih, SPRM membuat siasatan berdasarkan arahan pihak-pihak tertentu, sebagai mengambil hati pihak-pihak tertentu, tidak lagi menjadi issue.

Tetapi nyata setelah lebih dari 100 hari Najib menjadi PM, suara-suara sumbang tersebut tetap kedengaran, persoalannya, adakah suara-suara ini hanyalah suara pembangkang yang tidak munkin akan berpuashati walau apa pun yang dilakukan oleh kerajaan atau memang ada asas di sebalik protes-protes tersebut ?

Didalam menghadapi situasi seperti ini, saya cuba mengenepikan semua perasaan yang boleh dianggap menyebelahi sesuatu pihak, dan cuba melihat apa yang berlaku mengikut perspektif
yang sebenarnya.

Namun setelah di amat-amati, saya hanya menjumpai persoalan demi persoalan, sebagai contoh,
kenapa semasa Nizar di umumkan sebagai Menteri Besar Perak yang sah oleh Mahkamah Tinggi tempoh hari, tetapi boleh dirayu didalam tempoh tidak sampai 24 jam untuk ditangguhkan keputusannya ?

Tetapi apabila Nizar pula membuat rayuan, ianya mengambil masa berminggu-minggu untuk di dengari dan di putuskan oleh Mahkamah ?

Begitu juga apabila ada lapuran demi lapuran yang dibuat oleh pihak pembangkang terhadap pihak pemimpin kerajaan yang melakukan penyelewengan, disertakan dengan bukti dan jumlahnya berjuta-juta ringgit, tidak dilakukan penyiasatan atas alasan bukti tidak lengkap.

Namun apabila lapuran yang di buat oleh pihak penyokong kerajaan, segera dilakukan penyiasatan walaupun melibatkan jumlah wang yang kecil, serta tiada bukti kukuh, tetapi suspek dan saksi dipaksa memberi kenyataan dan pengakuan, lalu jika enggan, lantas didera sehingga boleh melibatkan kematian.

Apa yang saya luahkan diatas, hanyalah sebilangan kecil dari apa yang sebenarnya berlaku dan nampaknya, ia terus akan berlaku tanpa ada tanda-tanda akan menemui noktahnya.

Kadang-kadang saya terfikir juga, adakah kita kini menggunakan kaedah " Raja di rimba", iaitu sesiapa yang berkuasa di peringkat kerajaan persekutuan, maka mereka bebas bertindak terhadap lawannya tanpa mengira ianya mengikut lunas undang-undang atau tidak.

Adakah ini bermakna jika Pakatan Rakyat berkuasa nanti, maka bolehlah pula mereka menekan lawannya tanpa mengira peruntukkan undang-undang lagi, dan desakkan untuk menghapuskan ISA perlu dihentikan, kerana jika dihapuskan ISA, maka peluang untuk kerajaan PR membalas dendam terlepas.

Adakah ini bentuk kerajaan yang di inginkan oleh rakyat Malaysia ? jika bukan ini yang dipilih,
maka rakyat perlu menolak kerajaan yang menjalankan hukum "Raja di rimba."

Tetapi jika rakyat merasakan kerajaan "Raja di rimba" boleh diterima, ayoh kita sama-sama terus menyokong ....................








Tiada ulasan: