Khamis, 15 Oktober 2009

Kekalahan yang ada hikmahnya

Setelah pilihan raya kecil Bagan Pinang berlalu, pelbagai analisis telah diutarakan oleh pelbagai pihak yang merasakan diri mereka pakar, baik didalam akhbar perdana mahu pun didalam akhbar -akhbar yang di panggil nyamok, malah tidak terkecuali juga melalui TV.

Oleh kerana kini di zaman internet yang membolehkan orang biasa seperti saya menulis dan turut menyampaikan pendapat kepada umum, maka bertaburanlah keluar pendapat-pendapat yang beraneka ragam ini di dalam laman blog masing-masing.

Didalam keadaan yang sedemikian rupa, saya sebagai insan kerdil, juga turut terpanggil untuk menyatakan pendapat saya, meski pun agak terlambat oleh kerana hambatan waktu didalam melayari kerjaya seharian.

Apa yang ingin saya sampaikan ialah mengenai persoalan, mengapa Pas kalah teruk di dalam PRK Bagan Pinang sedangkan didalam PRK yang lepas, PR menang selesa kecuali di Batang Air di Serawak.

Antara sebabnya bagi saya ialah hilangnya keyakinan dikalangan masyarakat bukan Melayu terhadap pendekatan Pas didalam hubungannya bersama Pakatan Rakyat.

Sebagaimana yang kita semua tahu, masyarakat bukan Melayu, khususnya orang Cina tersangat peka dengan percaturan Politik, lebih-lebih lagi kalau ianya melibatkan kepentingan masyarakat mereka.

Didalam keadaan dimana sebilangan besar orang bukan Melayu telah semakin hilang keyakinan mereka terhadap kepimpinan Barisan Nasional dan didalam keadaan dimana mereka sudah boleh menerima Pas, sudah boleh memberikan undinya kepada Pas.

Malah didalam PRU12 yang lepas, bukan sedikit kawasan yang penduduk bukan Melayunya adalah melebihi 40% dan sebelum PRU12 kawasan tersebut ditandingi dan dimenangi oleh calon bukan Melayu, tetapi semasa PRU12 kawasan tersebut telah diberikan kepada calon Pas dan berjaya dimenangi olehnya.

Kenapakah ini semua boleh berlaku ? adakah ini berlaku kerana Doa dan Sembahyang hajat yang sering dianjurkan oleh Pas sehingga diadakan didalam stadium dan dihadiri berpuluh ribu orang ?

Saya tidak menafikan bahawa peranan Doa dan Sembahyang hajat memang boleh melembutkan hati seseorang, namun Doa dan Sembahyang hajat sahaja tidak cukup untuk mencapai hasrat yang di inginkan.

Oleh itu peranan yang paling penting yang telah berjaya mencuri hati orang-orang bukan Melayu sehingga mereka sanggup menolak calon dari bangsa mereka sendiri semasa PRU12 itu dan mengundi calon Pas, sedangkan Pas menggunakan lambang bulan dan tidak pun mengunakan lambang Pakatan Rakyat, ialah kerana keyakinan mereka bahawa Pas telah benar-benar berubah.

Pada sangkaan orang-orang bukan Melayu ini, Pas benar-benar mahu bersama Pakatan Rakyat, sanggup jatuh bangun bersama, berat sama di pikul ringan sama di jinjing.

Namun setelah keputusan PRU12 diumumkan dan memberikan pukulan maut kepada BN amnya dan Umno khasnya serta memberikan kemenangan besar kepada Pakatan Rakyat yang didalam pakatan longgar tersebut merangkumi Pas, Pas mendapat manfaat besar dari pakatan tersebut dengan pertambahan wakil rakyatnya yang berkali ganda baik didalam Parlimen mahu pun didalam Dewan-dewan Undangan Negeri.

Rupa-rupanya kemenangan yang sepatutnya memberikan puluhan malahan ratusan kali ganda kekuatan kepada parti Pas sendiri dan juga Pakatan Rakyat, telah berubah menjadi kelemahan yang tidak di jangka.

Sudah ada dikalangan sebilangan pemimpin Pas merasakan bahawa dengan kemenangan tersebut mereka tidak perlu lagi bersama Pakatan Rakyat, mereka kononya boleh berdikari.

Mereka merasakan bahawa mereka boleh melupakan ikrar mereka dahulu, yang bertekad bahawa walau apa pun yang terjadi mereka tetap mahu menjadikan Anwar Ibrahim sebagai pemimpin utama dan bersetuju menjadikan Anwar sebagi Perdana Menteri jika Pakatan Rakyat berjaya memperolehi majoriti di Parlimen.

Sudah kedengaran suara-suara sumbang yang mahu ikrar tersebut di ubah dengan menjadikan Haji Hadi sebagai pemimpin utama didalam Pakatan Rakyat.

Malah yang paling mengejutkan ialah apabila ada pertemuan didalam gelap diantara pemimpin-pemimpin tertentu didalam Pas dengan pemimpin Umno yang kononnya mahu mengadakan kerajaan perpaduan diantara Pas dengan Umno.

Walau pun pada mulanya cuba dinafikan oleh mereka-mereka yang terlibat, namun masakan bangkai Gajah boleh ditutup dengan nyiru, akhirnya dengan muka tebal, pemimpin terbabit mengaku juga walau pun cuba dicari ayat-ayat yang sesuai bagi mewajarkan tindakkan mereka.

Sebenarnya idea Kerajaan Perpaduan atau lebih popular dengan nama Unity Goverment ( wah ! yang tak pandai bahasa mat saleh pun berbelit-belit mahu juga bercakap dan menyebut perkataan tersebut walau pun sebelumnya tidak pernah cakap orang putih pun ) ini memang satu perangkap maut bagi Pas.

Idea ini dibawa oleh Hj Hadi dan dikutip dari Indonesia, mujur juga masih tidak menjadi kenyataan, kalau tidak sudah tentu pasukan yang menamakan dirinya " Bendera " itu akan mengamuk sakan dengan membawa buluh runcing mahu menganyang Hj. Hadi kerana meniru idea tersebut dari negara mereka.

Bagi orang-orang bukan Melayu, tindakan sesetengah pemimpin Pas yang mahu bekerja sama dengan Umno adalah satu tindakan " tikam curi " yang sangat tidak wajar setelah mereka sanggup bekorban dengan memberikan undi mereka kepada Pas, sedangkan dikawasan tersebut turut di tandingi oleh calon bukan Melayu, namun atas semangat setiakawan mereka sanggup memenangkan calon Pas.

Oleh itu apabila tiba pilihan raya kecil di Bangan Pinang, mereka melihat calon yang bertanding adalah diantara Umno dan Pas, oleh kerana Pas cuba belot maka lebih baik mereka sokong saja calon Umno, tambahan pula Umno telah menjanjikan Bulan dan Bintang.

Adalah diharapkan semoga kekalahan teruk yang dihadapi oleh Pas ini akan memberikan suatu pengajaran yang sangat berguna bagi Pas.

Bahawa Pas dan Pakatan Rakyat rupanya sangat memerlukan sokongan dari pelbagai kaum seandainya masih mahu juga bercita-cita memerintah Malaysia di suatu hari nanti................................... Sekian.







1 ulasan:

pensel2B berkata...

Salam untuk saudara....
Ini adalah kekalahan pertama PR selepas 8 pilihanraya kecil. Aggregat sekarang ialah 7-1. Kekalahan ini telah dijangka. Apakah BN merasakan mereka telah pulih semula ?. Keputusan ini hanya menggambarkan ini adalah baki DUN pihak BN dalam PRU yang akan datang.