Khamis, 7 Januari 2010

Apabila kes Mahkamah ada campurtangan Politik

Walaupun bagi pembenci Anwar, berita ini tiada nilai bagi mereka, tetapi saya tetap menyiarkan juga, sekurang-kurangnya bagi rujukan saya di masa depan..........

Mahkamah Persekutuan Putrajaya akan menetapkan tarikh lain bagi memberi ruang kepada Ketua Umum Keadilan, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk memfailkan petisyen rayuan dalam usaha mendapatkan dokumen penting dan sampel DNA dalam kes pertuduhan liwat.

Hakim Arifin Zakaria, Md Raus Sharif dan Abdul Hamid Embong bersetuju dengan hujah peguam bela Anwar bahawa kes itu tidak patut dijalankan dengan terlalu cepat dan akan menetapkan tarikh perbicaraan rayuan itu kemudian. Karpal Singh yang mewakili Anwar dalam hujahnya berkata pihaknya baru sahaja menerima rekod rayuan pada 30 Disember lalu dan mustahil bagi mereka memfailkan petisyen rayuan pada tarikh yang ditetapkan kerana ia jatuh pada hari cuti.

Malah beliau membantah kerana Anwar hanya diberi masa 10 hari dari tarikh 30 Disember itu sedangkan ia sekurang-kurangnya sebulan untuk memfailkan petisyen rayuan tersebut.

Menurut beliau, adalah penting untuk mengikut prosedur perundangan sedia ada kerana kelak akan memberi implikasi ke atas kes-kes jenayah pada masa depan.

Karpal berkata, “saya fikir mereka terlalu tergesa-gesa disebabkan perbicaraan kes tuduhan liwat itu bakal berlangsung 25 Januari ini, namun tidak sepatutnya mereka menggunapakai dalam kes ini.

“Ini kerana jelas dalam Seksyen 51 (a) Kanun Prosedur Jenayah perayu (Anwar) berhak mendapatkan dokumen bagi pembelaannya,” katanya.

Menurutnya lagi pihak pembelaan akan memfailkan petisyen rayuan itu pada 11 Januari nanti.

Anwar, yang dituduh meliwat bekas pembantu peribadinya, Mohd Saiful Bukhari, 24, di sebuah kondominium di Bukit Damansara, Kuala Lumpur pada 26 Jun tahun lepas, berusaha mendapatkan dokumen penting dan mustahak bagi pembelaannya.

Namun sehingga kini dihalang dari mendapatkan dokumen serta memeriksa laporan perubatan, rakaman video litar dan sampel DNA akibat keputusan Mahkamah Rayuan yang menyebelahi rayuan pihak pendakwaan.

Anwar menuntut spesimen rakaman CCTV, laporan perubatan daripada Hospital Pusrawi, Hospital Kuala Lumpur, nota pakar kimia, senarai pendakwaan, kenyataan pemilik kondominium Hassanuddin Abdul Hamid dan sampel DNA Saiful.

Dalam pada itu perbicaraan kes ‘Sodomy Trial II’ ditetapkan selama sebulan bermula 25 Januari hingga 25 Februari dengan pihak pendakwaan akan memanggil saksi memberi keterangan.

SEMENTARA ITU, di dalam perkembangan yang berasingan Mahkamah Syariah menetapkan Rabu depan untuk mendengar permohonan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mendapatkan perintah mahkamah bagi mengarahkan pihak berkuasa Islam Wilayah Persekutuan memulakan pertuduhan Qazaf terhadap Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Permohonan itu dibuat setelah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutan gagal mengambil tindakan wajar ke atas aduan Qazaf terhadap Saiful yang difailkan hampir 18 bulan lalu.

Anwar telah menfailkan aduan Qazaf itu setelah Saiful membuat pertuduhan liwat terhadap beliau walaupun laporan tiga pakar Hospital Kuala Lumpur mendapati tidak ada bukti forensik menunjukkan Saiful diliwat.

Hari ini, Anwar meminta Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Lumpur untuk mengarahkan Ketua Pendakwa Syarie JAWI dan pengarahnya serta Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Jamil Khir Baharom meneruskan pertuduhan Qazaf terhadap Mohd Saiful.

Anwar berkata pertuduhan liwatnya di Mahkamah Sivil telah dibiar berterusan dengan pelbagai kekangan yang beliau percaya berpunca daripada campur tangan politik.







1 ulasan:

perkasa negeri pahang berkata...

Salam tuan,
Mohon blog ini di-link-kan dari blog tuan - http://perkasapahang.blogspot.com
Terima kasih,
Admin. Perkasa Pahang
@ bh