Khamis, 7 Januari 2010

Double Standard

Saya menyokong pembantahan penggunaan kalimah Allah oleh umat Islam di Malaysia diatas alasan di bimbangi boleh disalah guna oleh pendakyah Kristian bagi mengelirukan umat Islam.

Namun begitu, ini bukan alasan untuk saya terpukau dengan tindakkan segelintir pihak di dalam Umno yang menyedari bahawa sokongan orang Melayu terhadap mereka yang semakin terhakis, lantas menjadikan isu ini sebagai alat bagi memulihkan semula imej mereka.

Adalah tidak wajar didalam usaha Kerajaan menbuat rayuan diatas keputusan Mahkamah Tinggi, dan diyakini usaha itu akan berjaya, tiba-tiba mengambil keputusan membenarkan pula satu demonstrasi raksasa yang dijangka diadakan esok di beberapa lokasi di seluruh negara.

Didalam beberapa kes yang lepas, Kerajaan sering mengambil sikap bermusuhan terhadap para penunjuk perasaan, antara tindakan yang telah di ambil ialah tidak mengeluarkan permit, menghantar polis pencegah rusuhan (FRU) dan menyuraikan tunjuk perasaan tersebut dengan gas pemedih mata serta rotan, walau pun pihak penganjur menjanjikan satu tunjuk perasaan yang aman, dan tunjuk perasaan tersebut disertai pula oleh pelbagai kaum.

Namun keadaan tunjuk perasaan esok sangat berlainan, peserta yang dianjurkan oleh beberapa NGO ini antaranya Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa), Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiah (Pekida), Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) dan Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) adalah pada umumnya di hadiri oleh orang Islam sahaja.

Isu yang di jadikan alasan untuk tunjuk perasaan ini pula adalah satu isu yang sensitif melibatkan penganut Islam dan Kristian, iaitu dua Ugama terbesar di Dunia.

Persoalan yang bermain di benak kita ialah, sepatutnya "Perhimpunan aman harus dibenarkan di negara kita. Sama ada kita setuju atau tidak (dengan sesuatu isu), itu soal kedua," tetapi asasnya tunjuk perasaan secara aman harus di benarkan, tetapi mengapa Kerajaan mengambil sikap memilih-milih.

Apabila sesuatu tunjuk perasaan tersebut yang di fikirkan boleh menggugat dan bertentangan dengan kepentingan Kerajaan, walau pun ianya tidak mempunyai motif yang boleh membangkitkan semangat perkauman dan Ugama serta diadakan pula secara aman telah dihalang, Tetapi satu tunjuk perasaan lain yang jelas berbaur semangat keagamaan dan boleh menimbulkan ketegangan Ugama, di benarkankan pula.

Dimanakah keadilan bagi sebuah Kerajaan yang mengaku memegang amanah mentadbir negara Malaysia dengan Adil, Amanah dan bertanggung jawab ?

Adalah jelas perhimpunan esok akan dihadiri oleh orang-orang Islam sahaja dan asas mengapa tunjuk perasaan tersebut perlu diadakan adalah lemah, saya kata lemah kerana perkara ini boleh diatasi dengan mengadakan akta baru atau meminda akta sedia ada dengan memperketatkan syarat-syarat kebolehan penggunaannya.

Disamping itu kaedah perundingan juga boleh diadakan, sepertimana yang bakal diadakan oleh Pemuda PAS WP, yang berhasrat mahu jumpa ketua paderi bagi perundingan untuk mencari jalan penyelesaiannya.

Oleh itu mengapa masih perlu satu tunjuk perasaan yang sudah jelas, boleh menimbulkan ketegangan Ugama ini diadakan dan direstui pula oleh pemerintah ? jawabnya kerana Umno bakal memperolehi laba darinya.

Kita dapat merasakan bahawa jika tunjuk perasaan tersebut berlangsung esok, antara sasaran penunjuk perasaan itu nanti ialah DSAI, dan barisan kepimpinan PAS yang telah mengambil keputusan mengizinkan penggunaan kalimah Allah tersebut, tetapi dengan bersyarat.

Umno akan mengeksploitasi isu ini sebaik munkin dengan konon alasannya memperjuangkan Agama, walhal selama ini kita tahu pihak mana yang pernah mencadangkan supaya nama Islam diharamkan dari penggunaannya oleh mana-mana pertubuhan, Nasib baik cadangan ini tidak mendapat perkenan yang di pertuan Agong dan Majlis Raja-Raja.

Itulah Umno yang mendabik dada sebagai pejuang Agama...........................................

Berita terkini menyebut bahawa Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan memberi amaran kepada mana-mana pihak yang berhasrat untuk berhimpun bagi membantah isu penggunaan kalimah Allah esok agar membatalkannya sebelum tindakan tegas diambil.

"Jangan buat sesuatu tindakan yang boleh mengusutkan keadaan, kita perlu bertenang kerana ia melibatkan isu agama yang menjadi isu sensitif," katanya

Ini berbeza dengan reaksi Datuk Sri Najib yang ketika di minta mengulas sama ada kerajaan mengamalkan sikap berbeza terhadap kumpulan tertentu yang menganjurkan demonstrasi, berkata Kerajaan tidak akan menghalang orang ramai yang ingin mengadakan perhimpunan di masjid-masjid selepas solat Jumaat esok bagi membantah mingguan Katholik menggunakan nama 'Allah'.

Haiiiiiiiiiii apa ni ? kepentingan politik lebih penting dari keharmonian negara ?....terserah.....







Tiada ulasan: