Isnin, 26 Januari 2009

PERLUMBAAN KE PUTRAJAYA , SIAPA SAMPAI DULU ?

Dalam perkembangan terkini jelas memberi bayangan, bahawa kedudukan Datuk Sri Najib Tun Razak yang bakal memgambil alih kepemimpinan negara Mac nanti, ibarat seperti telur dihujung tanduk, apakah beliau mampu sampai dulu ke Putra jaya dari pesaingnya yang paling hampir sekarang iaitu Datuk Sri Anwar Ibrahim.


Sekiranya Datuk Sri Najib berjaya mengangkat sumpah jawatan Perdana Menteri pada mac nanti, apakah beliau akan cuba mempengaruhi keatas pendakwaan kes liwat Datuk Sri Anwar Ibrahim ?

Sebenarnya jikalau Datuk Sri Najib benar-benar ikhlas mahu memulihkan semula imej UMNO,
maka sepatutnya beliau tidak boleh menjadikan kes liwat Datuk Sri Anwar Ibrahim sebagai senjata utamanya untuk menjatuhkan DSAI .

Apakah beliau lupa, bahawa Tun Dr Mahathir pernah menjadikan kes liwat (1) dulu sebagai senjata utama untuk menjatuhkan Datuk Sri Anwar Ibrahim, tetapi ternyata walaupun berjaya,
kejayaannya turut dipenuhi dengan kecacatan didalam sistem kehakiman .

Datuk Sri Najib, tidak boleh mengulangi semula kesilapan Tun Dr Mahathir dahulu, kerana walaupun memang nampak secara kasarnya, senjata itu seolah-olah sangat baik, tetapi jika silap
olahannya, tidak mustahil ianya akan meranapkan terus UMNO.

Sekarang pun rakyat sudah nampak, bahawa penangguhan demi penangguhan perbicaraan kes liwat tersebut, memang jelas sengaja diada-adakan .

Apa perlunya kes tersebut dipindahkan ke Mahkamah tinggi, sedangkan kes tersebut boleh dibicarakan di Mahkamah sesyen yang sedang dibicarakan sekarang ?

Mahkamah hanya membicarakan soal "pindah mahkamah" dan masalah teknikal yang berlaku. Sebaliknya "kes sebenar" masih lagi belum dibuka sepenuhnya.

Apakah kerana peguam Saiful takut berhujjah dengan sembilan orang barisan peguam terkenal Anwar Ibrahim?. Lantaran itulah, seboleh-bolehnya mereka mahu membawa kes itu ke Mahkamah Tinggi.

Ini mungkin, kerana "di atas kertas" mereka tahu akan tewas berhujjah dan tiada "prima facie" untuk mensabitkan Anwar dengan kes itu. Tambahan pula mereka juga melihat Hakim Mahkamah Sesyen Jalan Duta yang mengendalikan kes itu iaitu Hakim K.Koomathy merupakan seorang hakim yang telus, adil dan jujur dalam melaksanakn tanggungjawabnya.

Maka itu mereka gusar kes Anwar akan dibicarakan "seadil-adilnya" yang mana sudah pasti akan memerangkap mereka kemudian hari. Atas alasan inilah "ketakutan" itu muncul dan berlegar-legar di benak fikiran mereka.

Akhirnya, bermati-matianlah mahu dipindahkan kes liwat itu ke Mahkamah Tinggi, kerana mereka tahu mereka boleh menentukan "siapakah hakim" yang akan ditugaskan mengadili kes berkenaan nanti.

Maka itulah mereka beriya-iya sangat mahu menukarkan kes itu dari Mahkamah Sesyen ke Mahkamah Tinggi.

Andainya, berjayalah kelak pihak pendakwaan, membawa kes tersebut ke Mahkamah tinggi dan kiranya DSAI dijatuhkan hukuman kelak, apakah rakyat terbanyak boleh menerimanya ?

Adalah lebih baik Datuk Sri Najib tidak menjadikan kes liwat DSAI sebagai senjatanya, biarkan sahaja Mahkamah sesyen sekarang, meneruskan penghakimannya, dan biarkan sahaja kes itu diantara Saiful dan DSAI, jika kes tersebut benar-benar diantara Saiful dan DSAI .

Masaalahnya ialah, apakah benar kes tersebut hanya diantara Saiful dan DSAI sahaja, sedangkan Datu Sri Najib sangat memperolehi keuntungan jika kes tersebut di menangi oleh Saiful ?

Didalam keadaan perlumbaan kePutra Jaya yang semakin mendebarkan sekarang ini, maka adalah dipercayai bahawa Datuk Sri Najib sangat menginginkan supaya kelajuan DSAI disekat.
[najib.jpg]

Salah satu cara yang paling mudah untuk menyekat pergerakkan DSAI ialah, dengan memenjarakannya dan tiada cara lain buat masa ini, untuk memenjarakan DSAI melainkan
melalui kes Saiful, maka apakah Datuk Sri Najib akan membiarkan peluang berlalu begitu
sahaja ?

Tetapi Datuk Sri Najib perlu berhati-hati, kerana selain Hakim Mahkamah , Hakim Rakyat juga
perlu diambil kira ....................jangan dibiarkan yang menag jadi abu, yang kalah jadi arang berlaku .


Dibawah adalah berita-berita terkini yang sangat mebuatkan Datu Sri Najib tidak lelap tidur ......

3 lagi ADUN BN Perak sertai Pakatan?
PETALING JAYA: Kira-kira 24 jam selepas Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bota dari Umno menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR), Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin mendakwa tiga lagi ADUN Barisan Nasional (BN) dijangka menyertai Pakatan Rakyat.

MB Perak tidak tolak kemungkinan jawatan untuk ADUN Bota PETALING JAYA: Menteri Besar Perak, Datuk Seri Ir. Mohd. Nizar Jamaluddin tidak menolak kemungkinan kerajaan negeri akan menawarkan jawatan kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Barisan Nasional (BN) Bota, Datuk Nasarudin Hashim yang menyertai Pakatan Rakyat semalam.

Umno Perak jumpa Najib hari ini bincang isu ADUN bota

IPOH: Badan Perhubungan Umno Perak akan bertemu Timbalan Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak petang ini bagi membincangkan tindakan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) kawasan Bota Datuk Nasaruddin Hashim yang menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR) semalam.

Anwar Ibrahim dan berita selanjutnya............

Langkah ADUN Bota petanda awal 'gelombang wakil rakyat'?

Menghadiri Seminar Penghayatan IslamAnwar Ibrahim



1 ulasan:

WARIS PAHANG berkata...

Ulasan isu ini cukup menarik tetapi kes ini sedang dibicarakan di mahkamah.

Oleh yang demikian eloklah kita tunggu sahaja keputusan mahkmah apa kesudahannya.