Sabtu, 13 Disember 2008

KATA - KATA KESAT DAN MENCARUT DIALAM CYBER





Salam sejahtera, pada harini penulis ingin mengulas tentang kecenderungan sesetengah penulis blog yang menulis didalam blog masing - masing dengan bahasa yang kesat, mencarut dan lebih dahsyat menyebarkan fitnah.

Didalam parlimen baru-baru ini, speaker telah memberi ingatan tentang kecenderungan sesetengah ahli-ahli parlimen untuk mengeluarkan kata - kata kesat, makin hamun dan sebagainya dan memberi amaran akan bertindak lebih tegas lagi dimasa-masa akan datang .


Semua ini berpunca dari tekanan perasaan secara spontan, akibat hujahan pihak lawan yang pada pandapat pengucap tidak sepatutnya atau memang perangainya begitu .


Dialam cyber pula, ada sesetengah penulis blog yang menulis kata-kata kesat dan mencarut adalah bagi meluahkan perasaan masing-masing, cuma ianya tidaklah secara spontan, ini kerana pemblog mempunyai masa untuk berfikir bagi mendapatkan idea penulisannya .


Oleh itu saya berpendapat, adalah tidak sepatutnya pemblog-pemblog ini menulis secara begitu,
tambahan pula, sebagai seorang melayu yang penuh dengan budaya dan sopan santun, malah lebih-lebih lagi jika si penulisnya adalah dari kalangan cerdik pandai.

Perbezaan pendapat dibenarkan didalam Islam dan didalam sistem demokrasi, adalah demi kebaikkan ummah, melalui perbezaan pendapat, kita dapat mengembangkan, atau meningkatkan lagi cara-cara mengatasi masaalah demi untuk membangunkan negara.


Antara sebab-sebab dibenarkan penubuhan pelbagai parti-parti politik didalam sistem demokrasi ialah supaya rakyat diberi pilihan untuk menilai dan memilih yang mana satu pemimpin dan corak pemerintahan yang diingini .


Satu lagi kelebihan didalam sistem demokrasi, ialah rakyat diberi pilihan untuk menaik dan menjatuhkan sesebuah kerajaan melalui sistem pilihanraya .


Cumanya jika mahu dikatakan kelemahan sistem ini, ialah, ianya boleh menyebabkan orang ramai bercakaran sesama sendiri didalam menegakkan pendapat atau menyokong pemimpin pilihan mereka dan inilah yang berlaku setelah wujudnya internet dan orang ramai bebas membuat dan menulis blog masing-masing.


Menambah kecelaruan lagi, ialah apabila dibenarkan pemblog-pemblog ini untuk tidak menzahirkan identiti dan gambar masing-masing dan ini menyebabkan pemblog -pemblog berani mengeluarkan kata-kata kesat, mencarut dan menyebarkan fitnah kerana mereka tahu , orang tidak mengenali mereka .


Antara langkah-langkah yang boleh dilakukan bagi mengawal keadaan ini dari berlaku ialah,
diwajibkan pemblog-pemblog ini mendaftar menggunakan nama sebenar dan disertakan gambar masing-masing .

Munkin dengan cara tersebut, diharapkan perkara ini boleh diatasi ..................



Dibawah ini disertakan contoh blog-blog yang mengeluarkan kata-kata kesat, mencarut dan memfitnah tersebut ....







Eksklusif: Kerajaan Bela Babi kini menangih duit judi dan arak!

Ini bukanlah berita palsu. Ini juga bukannya omongan kosong. Tapi ini adalah hakikat yang belum dibongkarkan lagi. Cuma kita buka dulu mukasurat pertama siri kejahilan Kerajaan Negeri yang bela Babi. Babi yang dimaksudkan di sini merujuk kepada bilangan 7 daripada 11 EXCO nya yang makan babi. Kerajaan Negeri apakah itu? Sudah pasti pembaca kejap mengetahui apakah nama kerajaan Negeri yang dipimpin seorang kononnya bertaraf Ulama'. Walhal dia bukan ngaji jadi Ustaz. Tapi belagaknya mengalahkan Khulafa' Ur Rasyidin. Memang sial semua pengikutnya yang buta hati. Buta kerana berjalan macam babi. Main terus jer tak tengok kiri dan kanan.


ulasan .....

Entahlah demokrasi pun tidak dihormati lagi dah.......


Ini Wajah Dajjal?

Dia akan fizikalnya berbentuk cacat, dan akan buta pada mata kirinya.

Inilah Wajah Dajjal
Hai ....tak patut.....Datuk Sri Anwar pun dikatakan dajjal ?


Ganyang Cina Apek dan Keling Wahai GGMM


Kaum Cina dan kaum India adalah kaum yang menghormati Ketuanan Melayu. Bagus dan Baik. Tetapi ada 2 puak nak mampus yang telah murtad sebagai Cina dan India. Siapakah mereka itu. Mereka adalah Cina Apek Makan Babi dan Keling Kurang Hajau. Ikuti kisah seterusnya di blog GGMM at http://graduanmelayumuda.blogspot.com/

Sepaikan Apek Tongkang Makan Babi dan Keling Gampang tu wahai GGMM. Andalah Hero Melayu Muda Masakini. PANAS! PANAS! MAKIN PANAS!!! BEWARE OF DOGS!

Senarai Syaithan Pakatan Jahat

1. Raja Syaithan Besar - (D.S.) Datuk Syaithan Anwar Iblisi of PKR
2. Raja Muda Syaithan Besar - Raja Ponggong Keadilan (RPK)
3. Yang Bangsat Azmin Ali - ADUN Bukit Antarabangsat
4. Yang Bangsat Teresa Cock
5. Tuan Guru Syaithan Farish Noor -->Penghina Ulama' Islam No. 1
6. Yang Bangsat Tian Chua
7. Yang Berzina Kecil Mat Sabu Kaki Mencarut No.1
8. Kakak-kakak Dalam Neraka - Sisters In Neraka Jahannam
9. Yang Bangsat Go-BALA (Bala yang bertimpa-timpa)
10. Bar Council a.k.a. Bar Mabuk Arak

PKR maksudnya Pungkok, Kongkek, Rogol.



wow...teruknya ....mencarut pulak dah
Anonymous

Anonymous said...

woi ababina babi, semua benda yang pahang daily kuarkan so far betul!! tepat!!!! 10000%
yang kau dok kalut apasal?takutttttttttttt kaaaaa?
berapa rosmah najib bayar ko?

woit bangsat, dok diam2 jer la

kepada pahang daily, doksah amik kira komen camni, gampang je

wow aku pun dikatakan babi.....terok betul la....







Tiada ulasan: