Isnin, 22 Disember 2008

PAS TERSEPIT DENGAN HUKUM HUDUD TETAPI UMNO SELESA




Assalamualaikum, saya tertarik untuk mengambil bahagian, mengulas tentang hasrat Pas tetap laksana hudud seperti ditegaskan oleh naib presidennya Datuk Husam Musa semasa debat Wacana Transformasi Politik Negara di Balai Islam Lundang di sini malam kelmarin.

Menariknya hari ini pula Husam menyatakan Lambat lagi laksana hudud. ini semua ada kena mengena dengan bantahan dari DAP bantah hasrat laksana hudud yang disuarakan oleh setia usaha agongnya Lim Guan Eng .

Sebenarnya didalam bab hukum hudud ini, PAS berada didalam keadaan serba salah, ini adalah kerana sejak puluhan tahun lampau, PAS telah menjadikan hukum hudud sebagai salah satu
simbol perbezaannya dengan UMNO.

Mereka telah menwar-warkan dikampung-kampung bahawa PAS akan laksanakan hukum hudud, jika berjaya memerintah, sedangkan UMNO tidak mahu, isu hudud juga menjadi salah satu dari faktor kes mengkafirkan pengikut UMNO satu ketika dahulu dan munkin sekarang masih ada lagi .

Oleh itu, setelah puluhan tahun negara Islam dan Hudud dijadikan penambat hati pengikutnya,
dan sesetengahnya telah sebati dengan hasrat tersebut, maka bukanlah perkara mudah bagi para penyokong PAS untuk menerima kata-kata bahawa PAS tidak munkin berjaya menubuhkan Negara Islam dan melaksanakan hukum hudud di Malaysia .

Sebab itulah apabila Husam Musa diasak oleh Khairi Jamaluddin didalam debat tersebut dengan
masalah perlaksanaan Hukum Hudud, cepat-cepat Husam Musa menjawab bahawa jika PAS berjaya memerintah PAS TETAP akan melaksanakannya.

Sebenarnya jawapan tersebut, adalah jawapan politik semata-mata, sebabnya Husam tahu adalah tidak munkin PAS berjaya memerintah berseorangan, didalam keadaan penduduk Malaysia yang berbilang kaum, pendapat PKR dan DAP sebagai rakan kongsinya mesti diambil kira .

Oleh itu, sampai bila-bila pun UMNO akan selesa dengan kes hukum hudud ini, kerana UMNO dari dahulu lagi telah mengambil pendirian yang lebih realistik tentang perkara ini.

Hasrat Haji Hadi untuk melaksanakan hukun hudud keatas orang Islam sahaja pun, mengundang pelbagai pendapat dikalangan ulamak sendiri, apakah wajar didalam negara wujud
dua undang-undang, iaitu satu untuk orang Islam dan satu lagi untuk orang bukan Islam.

Betul sekarang pun telah wujud, dua undang-undang, iaitu undang-undang sivil dan undang-undang syariah, tetapi tidaklah melibatkan kes yang besar-besar seperti hukum hudud.

Maka didalam keadaan seperti ini, jika PAS mahu kembali menjadi rialistik dengan keadaan
politik negara, sudah tentulah akan menerima ejekan dari penentangnya seperti komen ini
Perak Bangkit
Kau terencat akal ker Husam?


Sebenar nya PAS semakin tersepit dengan hukum hudud, maka kepada para penentang PAS kasihanilah kawan kita itu, jangan lah ketuk kepala dia kuat-kuat..............


Sekian sahaja kali ini ........jumpa lagi .....







Tiada ulasan: